Zgodovina električnih skirojev

Zgodovina električnih skirojev

Prvi električni skiro že leta 1895

Že kratek sprehod po mestu vam daje nemudoma vedeti, da je električni skiro trenutno eno najpriljubljenejših prevoznih sredstev za mestna središča. Predstavljajo hitro naraščajoč segment, ki je v zadnjem letu ali dveh doživel pravi bum. Okolju prijaznejša uporaba ter njihova priročnost vzpodbujata trg, da raste z izjemno hitrostjo po vsem svetu. A vendarle si večina verjetno niti ne predstavlja, da zgodovina električnih skirojev sega v daljno leto 1895. Takrat so bili namreč vloženi prvi patenti za električno gnano osebno transportno sredstvo. Tehnologija je pogosto izumljena mnogo let preden dejansko zaživi v komercialni rabi, saj so v ozadju številni interesi in tudi komercialna upravičenost. Čeprav prvi električni skiroji nimajo veliko skupnih točk z današnjimi predstavniki, je vseeno zanimivo vedeti, iz kje prihaja njihova zgodovina. Enega najpomembnejših dejavnikov za bliskovit komercialni vzpon električnih koles ter električnih skuterjev in skirojev predstavljajo sodobne baterije. Še pred dobrima dvema desetletjema je takrat predstavljeni električni skiro tehtal kar 113 kilogramov. Po zapisih sodeč je sicer prvi patent za električni prevozno sredstvo leta 1895 vložil izumitelj OgdenBolten iz Ohia v Združenih Državah. Njegova zasnova je sicer po današnjih standardih surova, a v času njegovega izuma je bila revolucionarna. Leta 1896 je proizvajalec koles Humber predstavil prvo komercialno električno kolo. To e-kolo je poganjal niz baterij, ki so skrbele za energijsko oskrbo pogona za prednje kolo. Prvi skiro, ki je tudi oblikovno že spominjal na današnje predstavnike, je bil v letu 1915 predstavljeni Autoped. Za pogon pri slednjem je skrbelo gorivo, a vendarle je bil to eden prvih razširjenih skirojev na motorni pogon. Skiro je bil v New Yorku priljubljenih tudi pri policistih, saj so jih ti pogosto uporabljali za svoje mestne kontrolne izlete. V letu 1919 so Autoped prevzeli pri nemškem podjetju Krupp, a so proizvodnjo dve leti kasneje ustavili. Kljub zgodnjim zametkom je bil dejansko prvi pravi komercialni električni skiro predstavljen potrošnikom šele leta 1996. Pod njegovo izdelavo se je podpisal Peugeot, njegov DC motor je imel moč treh konjskih sil, energijsko oskrbo je prejemal iz treh nikelj-kadmijevih baterij z skupno močjo 18V pri 100aH. Tehtal je približno 100 kilogramov ter imel domet okrog 40 kilometrov. Verjetno glede na težo ni potrebno dodajati, da nosljivost ravno ni bil njegov atribut. Zgodovino električnih skuterjev sicer zaznamujejo številni neuspeli poizkusi, mnogi javnosti neznani modeli ter pogosto težko preverljivi podatki zaradi propada podjetij. Tudi sicer so zaradi svoje okorne zasnove e-skiroji še pred nekaj leti izgledali bolj podobni mopedom. Veliko ohišje je vendarle s sabo vedno prineslo tudi negativne posledice, kot sta npr. težka in okorna vožnja ter nezmožnost prenašanja. Šele konkreten napredek v razvoju baterij je e-skirojem v zadnjih letih omogočil bliskovit vzpon. Danes tako lahko z dobrimi 13 kilogrami težkim dvokolesnikom naredite tudi do 45 kilometrov, kot jih na primer omogoča tale električni skiro Xiaomi Pro. Velika zahvala za takšen rezultat gre razvoju Litij-ionskih baterij, ki nudijo dolgotrajnejšo in zmogljivejšo alternativo ob manjši teži in dimenzijah. Zato se lahko e-skiroji danes pomikajo na čelo malih mestnih transportnih sredstev.

Komentiraj